اسم وب سایت را چطور انتخاب کنم؟

اسم وب سایت را چطور انتخاب کنم؟

همانطور که بارها در مطالب قبلی اشاره کرده ام، وب سایت شما، شعبه مجازی کسب و کار شماست؛ شعبه ای که مطلقاً هیچ محدودیت جغرافیایی و زمانی در جذب مشتری و افزایش فروش و درآمد شما ندارد. به همین دلیل هم باید در تمامی تصمیم هایی که برای وب سایت خود می‌گیرید، نهایت دقت را به کار ببرید.

یکی از این تصمیم ها، انتخاب نام درست برای دامنه وب سایت است؛ نامی که کاربر و مشتری شما با وارد کردن آن، وارد وب سایت شما می‌شود.

به طور کلی وب سایت ها نماینده ۲ دسته اشخاص هستند: اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی. در ادامه مطلب، شیوه انتخاب اسم وب سایت برای هر ۲ مورد را بررسی کرده ام.

انتخاب اسم وب سایت برای‌اشخاص حقیقی و فریلنسرها

شخص حقیقی یعنی هر انسانی که زنده است و زندگی می‌کند؛ یعنی من و شما. این شخص حقیقی ممکن است تخصصی داشته باشد و بخواهد برای جذب مشتری، افزایش درآمد، ساخت رزومه آنلاین، و یا هر دلیل دیگری برای خود وب سایت راه اندازی کند.

برای این دسته از افراد، به طور کلی ۲ راه برای انتخاب نام وب سایت وجود دارد.

استفاده از اسم حقیقی برای وب سایت

یعنی شما از نام خود برای وب سایت استفاده کنید. مثلاً اگر نام شما "کیان ایرانی" است، می‌توانید عبارت KyanIrani را به عنوان نام وب سایت خود انتخاب کنید. به عنوان مثال: KyanIrani.com

تنها نکته ای که باید در این حالت در نظر بگیرید، این است که اگر ترکیب نام کوچک و نام خانوادگی شما طولانی است و یا ممکن است در حالت نوشتار انگلیسی، خوانایی مناسبی نداشته باشد، می‌توانید از اختصار برای نام وب سایت استفاده کنید.

مثلاً اگر نام شما "محمدرضا علی آبادی" است، مسلماً انتخاب عبارت MohammadrezaAliAbadi برای وب سایت، تصمیم عاقلانه ای نیست و بهتر است از اختصار دلخواه خود برای نام وب سایت استفاده کنید؛ درست مثل کاری که من برای وب سایت خودم کردم و نام خانوادگی خودم را با اختصار (Brznd) درج کردم.

استفاده از اسم ترکیبی برای وب سایت

منظور این است که شما نام خود را با یک کلمه دیگر ترکیب کنید. توصیه می‌کنم این کلمه، کاملاً مرتبط با زمینه کاری و تخصص شما باشد.

مثلاً اگر نام شما "کیان" است و در زمینه گرافیک یا طراحی وب سایت فعالیت دارید، می‌توانید از عبارات KyanGraphic و یا KyanWeb برای نام وب سایت خود استفاده کنید.

در اسامی ترکیبی، شما می‌توانید اختصار نام کوچک و نام خانوادگی خود را نیز با کلمه ای ترکیب کنید. مثلاً اگر نام شما "سامان پوریایی" است می‌توانید حروف اول نام و نام خانوادگی خود را با کلمه کلیدی زمینه کاری خود ترکیب کنید؛ به عنوان مثال SP-Design.

در حالت استفاده از اسامی ترکیبی، در واقع این نام، تبدیل به یک برند و هویت واحد و مشخص می‌شود و در صورت افزایش بازخورد مثبت، شما را به این نام خواهند شناخت.

انتخاب اسم وب سایت برای‌اشخاص حقوقی

شخص حقوقی، برخلاف آنچه در ذهن تداعی می‌کند، معرف یک شخص نیست. بلکه معرف هر نهاد، سازمان، شرکت، یا مجموعه ای است که به صورت گروهی در زمینه ای مشخص فعالیت دارند.

این مجموعه ها همگی به صورت رسمی (ثبت شده و دارای شناسه ملی) فعالیت می‌کنند. اما من در اینجا به مجموعه و گروه هایی که به صورت غیر رسمی (شرکت ثبت نشده) فعالیت دارند نیز اشاره کرده ام.

استفاده از اسم ثبتی برای وب سایت

این حالت مختص مجموعه هایی است که به صورت رسمی و ثبت شده فعالیت دارند. زمانیکه شرکتی ثبت کنید، ملزم به انتخاب اسمی حداقل ۳ سیلابی یا ۳ بخشی برای مجموعه خود هستید. شما می‌توانید همین نام را مبنای انتخاب اسم وب سایت قرار دهید.

البته چیزی که مسلم است، این است که یک اسم ۳ یا ۴ سیلابی، هیچ گاه نمی‌تواند گزینه مناسبی برای استفاده مستقیم در نام وب سایت باشد. درنتیجه، همانطور که در حالت های قبلی بررسی شد، اینجا نیز می‌توانیم از اختصار بهره ببریم و نام ثبت شده مجموعه را به صورت اختصار استفاده کنیم.

به عنوان مثال، شرکت "مدیریت پروژه های نیروگاهی ایران" نام خود را به اختصار "مپنا" قرار داده و از همین نام هم برای وب سایت استفاده کرده است.

استفاده از نام تجاری برای وب سایت

شرکت های ثبت شده، گاهاً علاوه بر اسم ثبت شده، یک اسم دیگر را نیز به عنوان نام تجاری خود برمی‌گزینند. این نام، یا مستقل از اسم ثبت شده، و یا بخشی از آن است. در صورت امکان، از همین نام نیز می‌توانید برای وب سایت استفاده کنید.

به عنوان مثال، من در سال ۱۳۹۵ همراه با ۲ تن از همکارانم، شرکتی را تحت عنوان "پیشگام اندیشه شایگان" ثبت، و برای وب سایت آن، از نام "شایگان" استفاده کردیم.

علاوه بر مجموعه های ثبت شده و رسمی، مجموعه ها و گروه های غیر رسمی هم می‌توانند یک نام تجاری برای خود استفاده کرده و آنرا تبدیل به برند خود کنند.

انتخاب و استفاده از یک نام تجاری برای وب سایت، چه برای مجموعه های رسمی و چه غیر رسمی، شاید یکی از جذاب ترین و مهم ترین بخش های کار باشد. چراکه هیچ نوع محدودیتی در انتخاب این نام وجود نداشته و دست شما برای هر نوع خلاقیتی باز است.

  • شما می‌توانید یک تک کلمه را به عنوان اسم سایت انتخاب کنید؛ مثل وب سایت "دیوار" یا "شیپور"، که نامشان ارتباط جالب توجهی با زمینه کاری دارد.
  • شما می‌توانید از عبارات ترکیبی برای وب سایت استفاده کنید؛ مثل وب سایت "جاباما" و یا "جابینجا" که نام آنها نیز مرتبط با زمینه کاری‌ شان است.
  • شما همچنین می‌توانید یک عبارت مرسوم و مرتبط با زمینه کاری خود را معکوس کنید؛ مثل وب سایت "کار و کسب" که از همین روش برای نام وب سایت خود استفاده کرده است.

نبایدها وخط قرمزها

علاوه بر جذابیت ها و خلاقیت ها، فرآیند انتخاب اسم وب سایت، خطوط قرمزی هم دارد که در صورت نادیده گرفتن آنها، به برند و هویت مجازی خود لطمه می‌زنید.

  • به هیچ عنوان نوشتار یک کلمه را تغییر ندهید. اگر قصد دارید از کلمه Pyramid (به معنی هرم) در سایت استفاده کنید، خود را محدود به همین نوشتار کنید. اگر امکان استفاده از این کلمه وجود ندارد، از صورت های نوشتاری "من درآوردی" مثل Piramid استفاده نکنید.
  • اگر کلمه مورد نظر شما قابل استفاده نیست، سراغ کلمه دیگری بروید. سعی نکنید تحت هر شرایطی، با چند حرف بیشتر یا کمتر، حتماً همان کلمه را به عنوان اسم وب سایت استفاده کنید. اگر کلمه Divar قابل ثبت نیست، خودتان را به استفاده از کلمه Diivaar ترغیب نکنید!
  • از روی دست برندی تقلب نکنید! مثلاً اگر سایتی با عنوان "جاب ویژن" در زمینه کاریابی آنلاین فعالیت دارد، سایتی در همان زمینه کاری با نام "کار ویژن" راه اندازی نکنید!

حرف آخر

همانطور که بارها اشاره کردم و باز هم اشاره می‌کنم، وب سایت شما هویت مجازی شماست. در تمام مراحل شکل دادن این هویت، باید تمام قواعد و چهارچوب ها را به بهترین شکل رعایت کنید تا ماحصل تلاش های شما، چیزی باشد که به عنوان یک برند مستقل، توانایی عرض اندام و جذب مشتری را در بین تمامی رقبا داشته باشد.

امیدوارم با مطالعه مواردی که ذکر کردم، بتوانید در یکی از مهم ترین قدم های راه اندازی وب سایت، که انتخاب نام دامنه آن باشد، بهترین عملکرد را داشته باشید.

درج دیدگاه

چهار × یک =