اهمیت سئو در موفقیت وب سایت

وب سایتِ بی سئو، زنبورِ بی عسل

فرض کنید بعد از کلی پرس و جو و تحقیق و تفحص، در نهایت تصمیم می‌گیرید ماشین دلخواه خود را بخرید. با صرف هزینه ای قابل توجه، این ماشین را خریداری کرده و به پارکینگ منزل انتقال می‌دهید.

اگر قرار باشد این ماشین، همیشه در پارکینگ شما بماند و از آن هیچ استفاده ای نشود، آیا احساس نمی‌کنید سرمایه خود را هدر داده اید؟ آیا اینکه صرفاً بگویید "من پول دادم ماشین خریدم" تفاوتی در روزمرگی و زندگی شما ایجاد می‌کند؟

ابزاری که شما برای تهیه آن هزینه می‌کنید، اگر به درستی استفاده نشود، و یا منفعتی برای شما نداشته باشد، صرفاً سرمایه شما را هدر داده است.

اگر وب سایت شما برای موتورهای جستجو، بهینه یا اصطلاحاً سئو نشود، درست مثل همان ماشینی خواهد شد که خریداری و در پارکینگ رها شده است؛ بلا استفاده، هر چند زیبا و قیمتی.

شاید لازم باشد برای درک بهتر اثرگذاری سئو در بازدهی وب سایت، کمی عمیق تر آنرا بررسی کنیم. پس تا انتهای این مقاله با من همراه باشید.

نگاهی اجمالی به‌مفهوم سئو

SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization و به معنی بهینه سازی برای موتورهای جستجو است. تلفظ صحیح این عبارت "اِس، ای، او" بوده؛ اما در میان کاربران ایرانی، به "سِئو" معروف شده است.

به عبارت ساده تر، سئو یعنی وب سایت خود را با توجه به یکسری ملاک ها و معیارها، و حول چند کلمه کلیدی مشخص، بهینه سازی کنیم تا در صورت سرچ شدن آن کلمات توسط کاربر، وب سایت ما در اولویت های بالاتر به کاربر نمایش داده شود.

مثلاً اگر شما عبارت "خرید اقساطی موبایل" را در گوگل جستجو کنید، یک سایت در صفحه اول و لینک های ابتدایی نمایش داده می‌شود، یک سایت در صفحه پنجم، و یک سایت دیگر که همین خدمات را ارائه میدهد، حتی تا صفحه بیستم هم نمایش داده نمی‌شود!

عاملی که باعث این تمایز و تفاوت می‌شود، همان سئو است. وب سایت اول، برای عبارت "خرید اقساطی موبایل" بسیار خوب سئو شده، وب سایت دوم نه به اندازه کافی، و وب سایت آخر اصلاً برای این کلمه کلیدی سئو نشده است.

مسلم است که میزان بازخورد و آورده مالی این ۳ وب سایت هم یکسان نخواهد بود.

ناگفته نماند که فاکتورهای مشخص و مهمی در بحث سئو وجود دارند که بر اساس رعایت یا عدم رعایت آنها، جایگاه وب سایت ها در نتایج موتورهای جستجو تغییر می‌کند و اصطلاحاً "سئو" می‌شوند. در مقاله ای جداگانه حتماً این موارد را به صورت اجمالی بررسی خواهم کرد.

حال که با مفهوم کلی سئو آشنا شدیم، ببینیم چرا سئو کردن وب سایت برای بقای آن الزامیست.

نقش سئو در‌موفقیت وب سایت

برگردیم به همان مثال ماشین. فرض کنیم ماشینی که خریداری کرده اید، آخرین مدل تسلا یا BMW باشد! فرض کنیم شما تنها کسی هستید که این مدل را در اختیار دارید!

اگر قرار باشد برای رفتن به مسافرت، به محل کار، برای گردش، تفریح و یا حتی یک مسافت ۱۰ متری هم از این ماشین استفاده نکنید، دقیقاً چه سود و منفعتی از خریداری آن دریافت کرده اید؟

اگر قرار باشد کتابی خریداری کنید، اما آنرا در گوشه ای رها کنید و حتی یک صفحه هم از آن مطالعه نکنید، آن کتاب دقیقاً چه چیزی به دانش و اطلاعات شما اضافه کرده است؟

تمامی این مثال ها را می‌توان به وب سایتی تعمیم داد که برای کلمات کلیدی زمینه کاری خود سئو نشده است.

فلش بک

زمانی بود که داشتن وب سایت در میان کسب و کارها اهمیت و محبوبیت پیدا نکرده بود. در آن زمان، اگر شما در جایی عنوان می‌کردید که برای کسب و کار خود وب سایتی دارید، همه از شما اسم یا آدرس وب سایت را سوال می‌کردند.

در این زمان، همه کسب و کارها محدود به منطقه جغرافیایی خود، و یا در نهایت، به وسعت شهر خود فعالیت و مشتری داشتند.

هیچ فردی از جنوب کشور، تصمیم به خرید یک موبایل یا لباس از شمال کشور نمی‌کرد.

هیچ فردی از شرق کشور، تصمیم به دریافت مشاوره خانوادگی یا پزشکی از پزشک مستقر در غرب کشور نمی‌کرد.

فلش فوروارد

الآن زمانه دیگریست. در زمان حاضر، از کودک ۸ ساله تا پیرمرد ۸۰ ساله، تکنولوژی روز را لمس کرده اند؛ می‌دانند گوگل چیست؛ می‌دانند که برای دریافت بسیاری از اطلاعات می‌توانند به آن اتکا کنند.

در زمان حاضر و درست پس از شیوع اولیه کرونا، بسیاری از کسب و کارها وارد بستر وب شدند و یک شعبه مجازی از کسب و کار خود را آنجا برپا کردند؛ بسیاری از کسب و کارها از نقاط نزدیک و دور کشور برای خدمات و محصولات خود مشتری پیدا کردند.

در چنین دورانی اگر شما فروشنده لوازم یدکی خودرو باشید، اگر پزشک متخصص کودک باشید، اگر طراح نما و دکوراسیون داخلی باشید یا در هر صنف دیگری فعالیت کنید، نمی‌توانید بگویید همینکه وب سایت دارم کافیست.

چراکه تعداد بیشماری از همکاران شما، چه بسا بسیار زودتر از شما، وارد بستر وب شده اند. در چنین شرایطی، وقتی کاربر کلمه و عبارت مشخص و مرتبطی با زمینه فعالیت شما جستجو کند، با اقیانوسی از نتایج جستجو و مجموعه هایی آشنا می‌شود که آن کالا یا خدمات خاص را ارائه می‌دهند.

چیزی که بدیهیست، این است که هیچ کاربری حوصله این را ندارد که تک تک این وب سایت ها را باز کرده و درباره کالا و خدمات موردنیازش پرس و جو کند. درنتیجه به همان چند نتیجه ای که در ابتدای جستجو نمایش داده می‌شوند بسنده کرده و در نهایت یکی از همان وب سایت ها را نیز برای رفع نیاز خود انتخاب می‌کند. در خوشبینانه ترین حالت ممکن، این کاربر در نهایت تا صفحه دوم از نتایج جستجو را کنکاش می‌کند.

درنتیجه، وب سایتی که برای "دیده شدن" در نتایج جستجو بهینه سازی و سئو نشده، تبدیل می‌شود به همان ماشینی که هیچ استفاده و منفعتی ندارد؛ و شما که کارفرما و مالک این وب سایت هستید، روزی فقط به این فکر می‌کنید که پول خودتان را "دور ریخته اید"!

در صورتی که اگر زودتر، به ارزش و اهمیت سئو کردن وب سایت پی برده بودید و سئو را "هزینه اضافی" نمی‌دانستید، بواسطه همین هزینه اضافی، مشتریان به مراتب بیشتر و سود به مراتب بالاتری از فعالیت ها و سرمایه گذاری خود در بستر وب به دست آورده بودید.

سخن آخر

‌اینترنت و دنیای وب، یک خیابان است؛ یک خیابان بسیار شلوغ و پر تردد.

تمامی وب سایت هایی که در زمینه خاص و یکسانی فعالیت دارند نیز، مغازه های این خیابان هستند؛ مغازه هایی که یکی از آنها برای شماست.

برای اینکه در این بازار، شما نیز ماندگار شوید، باید مشتری جذب کنید؛ و برای اینکه مشتری جذب کنید، باید علاوه بر داشتن محصولات و خدمات مناسب برای ارائه، در چشم آن مشتری نیز "دیده شوید".

برای یک وب سایت، بهینه سازی و سئو شدن در کلمات کلیدی مرتبط با زمینه کاری، میخ بقای آن وب سایت است که محکم به دیوار کوبیده شده است.

درج دیدگاه

9 + 13 =