آیا من هم به وب سایت شخصی نیاز دارم؟

آیا من هم به وب سایت شخصی نیاز دارم؟

تا چند سال پیش، زمانیکه قصد داشتید به عنوان یک جویای کار به شرکت و مجموعه ای برای مصاحبه بروید، و یا به عنوان یک فریلنسر متخصص، با کارفرمای خود جلسه معارفه و مذاکره داشته باشید، رزومه خود را پرینت می‌کردید و یا طی همان جلسه به صورت حضوری، اقدام به معرفی خود، تخصص ها و نمونه کارهایتان می‌کردید.

سال ها بعد، فریلنسرها برای ارتقای کلاس کاری خود، کارت ویزیت چاپ می‌کردند و افراد جویای کار هم در سایت های کاریابی و غیره، رزومه آنلاین می‌ساختند و آن رزومه را از طریق ایمیل یا همان پلتفرم کاریابی برای کارفرما ارسال می‌کردند.

بعد از گذشت چندین سال، این روندها همچنان ادامه دارند. اما با نفوذ هرچه بیشتر تکنولوژی در زندگی ما، تأثیرپذیری کسب و کارها از این تکنولوژی ها، و همچنین افزایش نیروی کار، شما بیش از پیش نیاز دارید تا معرفی بهتر و حرفه ای تری از خود داشته باشید تا بتوانید در مجموعه ای استخدام شده و یا از کارفرمای خود پروژه بگیرید.

لزوم داشتن یک‌وب سایت شخصی

شاید برایتان جالب باشد که بدانید در کشورهای پیشرفته که تکنولوژی کاملاً با زندگی روزمره عجین شده، حضور مجازی یکی از ملاک های متخصص بودن و حرفه ای بودن افراد در زمینه کاری شان است. به این معنی که برای سپردن یک پروژه خاص به فریلنسر، و یا برای استخدام یک متخصص در یک پست سازمانی، حضور و فعالیت آن فرد در شبکه های اجتماعی کاری (مثل لینکداین، دریبل، بی‌هانس و ...) و از آن مهم تر، داشتن وب سایت شخصی، تأثیر انکارناپذیری در انتخاب نهایی آن مجموعه دارد.

در این کشورها، بسیاری از افراد متخصص در زمینه های مختلف دارای وب سایت شخصی هستند؛ زمینه های کاری و تخصص هایی که شاید برخی از آنها برای ما عجیب باشد. از مهندس معمار، عکاس، برنامه نویس و طراح گرافیک گرفته، تا خواننده، آهنگساز، مربی بدنساز و حتی نقاش ساختمان!

وب سایت شخصی محیطی است که برخلاف پلتفرم های اجتماعی، مالکیت آن برای شماست. درنتیجه شما با دست باز می‌توانید خودتان را معرفی کنید، نمونه کارهایتان را به صورت کامل نمایش داده و معرفی کنید، از تخصص هایتان بگویید، و حتی میزان حرفه ای گری و سلیقه تان را با شمایل و ظاهر سایتتان به رخ بکشید.
به قطع می‌توان گفت یک وب سایت شخصی از بالاترین سطح کلاس کاری در معرفی کردن شما، سوابق و تخصص هایتان برخوردار است.

نکات مهم در محتواسازی‌وب سایت شخصی

بعد از اینکه وب سایت شما راه اندازی شد، نوبت به مرحله ای میرسد که شاید حتی از راه اندازی خود وب سایت نیز مهم تر باشد؛ یعنی محتواسازی!
این نکته بسیار اهمیت دارد که شما وب سایت شخصی خود را فقط چند صفحه وب نبینید. وب سایت شما هویت شماست! همه آنچه شما آموخته اید، انجام داده اید و کسب کرده اید. مسلماً اگر چنین دید و نگرشی به وب سایت داشته باشید، می‌توانید تخصص ها و توانایی های خود را نیز به ایده‌آل ترین شکل نمایش داده و بازخورد بهتری هم از سایت خود دریافت کنید.

در اینجا به چند نکته بسیار مهم در امر محتواسازی برای وب سایت های شخصی اشاره می‌کنم که می‌بایست آنها را رعایت کنید:

صادقانه صحبت کنید.

به هیچ عنوان در وب سایت شخصی خود، اغراق نکنید. هر آنچه که واقعاً آموخته اید را بیان کنید. از بیان مطالب غیرواقعی خودداری کنید. خودتان را آنچه که نیستید معرفی نکنید.

اطلاعات کاملی از خود ارائه دهید.

به کامل ترین شکل ممکن و رایج خود را معرفی کنید. نام کامل، تاریخ تولد، محل تولد، و یک یا ۲ پاراگراف درباره خودتان. درباره علایق و اهدافتان بگویید. درباره آنچه دوست دارید در محل کار یا زندگی شخصی برایتان اتفاق بیفتد حرف بزنید.

به سوابق تحصیلی و کاری تان اشاره کنید.

تمام مقاطع تحصیلی را بهمراه سال و محل تحصیل ذکر کنید. همین کار را برای سوابق شغلی هم تکرار کنید. یعنی بگویید در چه شرکت هایی کار کردید، این همکاری چه مدت به طول انجامیده، و چه سمت سازمانی داشته اید.

مدارک تحصیلی و گواهی های مهارتی خود را نمایش دهید.

تصویری از مدارک تحصیلی و گواهی های مهارتی و تخصصی مربوط به دوره هایی که گذرانده اید را در وب سایت خود آپلود کنید. این کار اعتماد کارفرمای شما را بسیار بیشتر جلب می‌کند.

نمونه کارهایتان را نمایش دهید.

تمامی نمونه کارها و پروژه هایی که انجام داده اید را به تفکیک نوع یا دسته بندی و با سلیقه و حوصله، مستندسازی کنید. هر نمونه کار را در صفحه ای جداگانه معرفی کرده، درباره تکنولوژی ها، مهارت ها و تخصص هایی که برای انجام آن استفاده کردید توضیح دهید، و تصاویر و ویدئوهای مربوط به آن را در همان صفحه قرار دهید.
برای اعتمادسازی بیشتر، نام مشتری و لینک وب سایت ایشان (در صورت وجود) را نیز درج کنید.

از موفقیت ها و دستاوردهایتان بگویید.

اگر کتابی چاپ کرده اید، مقاله ای نوشته اید، مصاحبه ای داشته اید، برند و استارت آپی راه اندازی کرده اید، جایزه و لوح تقدیری دریافت کرده اید، و یا هردستاورد مشابهی دارید، حتماً در وب سایت خود آنها را نمایش دهید و درباره شان بنویسید.

لینک شبکه های اجتماعی خود را قرار دهید.

حتماً در شبکه های اجتماعی کاری و بیزینسی مثل لینکداین (LinkedIn)، دریبل (Dribbble)، بی‌هانس (Behance) و سایر پلتفرم ها فعالیت داشته و لینک پروفایل خود در آن شبکه ها را در وب سایت شخصی خود (و بالعکس) قرار دهید.

اطلاعات تماس خود را در سایت نمایش دهید.

ترجیحاً یک شماره همراه مختص کار داشته باشید. این شماره همراه را بعلاوه آدرس ایمیل خود در وب سایت درج کنید تا کارفرما در صورت نیاز بتواند به راحتی با شما ارتباط برقرار کند.
پیشنهاد می‌کنم حتماً یک حساب واتس اپ کاری (Whatsapp Business) نیز داشته باشید.

حرف آخر

وقتی به مصاحبه یا قرار کاری می‌روید، بهترین لباس خود را می‌پوشید و عطری دلنشین می‌زنید تا خودتان را بسیار با وقار و پرستیژ نشان دهید؛ کاری که به درستی هم انجام می‌دهید.
باید بدانید وقتی قرار به حضور مجازی و اعتمادسازی در نظر کارفرما مطرح باشد، وب سایت شخصی شما، همان کت و شلوار و عطر برند شماست! همان ابزاری که نظر کارفرما را در وهله اول به خود جلب می‌کند. پس بکوشید تا هویت مجازی خودتان را به بهترین شکل ممکن ساخته و نمایش دهید.

اگر شما هم تصمیم به راه اندازی و طراحی وب سایت شخصی برای خودتان دارید، با من در ارتباط باشید.

درج دیدگاه

2 × 3 =