دلایل افت سرعت وب سایت های وردپرسی

دلایل افت سرعت وب سایت های وردپرسی

اگر شما هم برای شرکت، مجموعه، فروشگاه و یا سایت شخصی خود، از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده کرده باشید، احتمالاً تجربه کند شدن سرعت بارگزاری وب سایت را داشته اید. یعنی پس از وارد کردن آدرس وب سایت و یا کلیک بروی یک لینک، مدت زمان قابل توجهی را مجبور به انتظار شدید تا صفحه موردنظر به صورت کامل بارگزاری شده و نمایش داده شود.

البته این مورد نه فقط برای CMS وردپرس، بلکه برای بسیاری از CMS های دیگر و یا حتی وب سایت هایی که به صورت اختصاصی راه اندازی شده اند، ممکن است رخ دهد. اما اجازه دهید پیش از بررسی دلایل بروز این مشکل، به اثرات منفی این اتفاق نگاهی بیندازیم.

تأثیر سرعت وب سایت برسئو و رتبه آن در گوگل

الگوریتم های موتورهای جستجوی مختلف، به ویژه گوگل، دائماً در حال تغییر و بهینه شدن هستند؛ تغییراتی که همگی در راستای بهبود تجربه کاربر در استفاده از این موتورهای جستجو هستند.

یکی از مهم ترین تغییرات چند سال اخیر، که احتمالاً دائمی بوده و هیچ گاه تغییر نخواهد کرد، میزان "ماندن" یک کاربر در وب سایت است؛ یعنی وقتی یک کاربر وارد صفحه ای از وب سایت می‌شود، چقدر در آن صفحه یا وب سایت بماند، تعاملی با آن صفحه داشته و یا کاری انجام دهد. به این فاکتور اصطلاحاً Bounce Rate یا نرخ پرش می‌گویند.

پس از ورود کاربر به سایت شما، هرچقدر او، بدون اینکه کاری انجام دهد، سریعتر از سایت شما بیرون بیاید، Bounce Rate یا نرخ پرش سایت شما بیشتر می‌شود؛ و این ابداً برای سایت شما خوب نیست.

چون هرچه نرخ پرش سایت شما بالاتر باشد، گوگل به این نتیجه می‌رسد که سایت شما، گزینه مطلوبی برای کاربران نیست و درنتیجه همین هم، آنها پس از ورود به سایت شما، بلافاصله آن را ترک می‌کنند.

درنتیجه، و در راستای بهبود تجربه کاربر در استفاده از موتور جستجو، گوگل سایت شما را به سمت صفحات پایین تر Push کرده یا اصطلاحاً هُل می‌دهد.

حال فرض کنید سرعت وب سایت شما آنقدر پایین باشد که کاربر مجبور باشد حداقل ۵-۶ ثانیه و یا حتی بیشتر، منتظر بماند تا صفحه سایت باز شود. در خیلی از موارد، قبل از آنکه صفحه به صورت کامل باز شود، کاربر وب سایت را ترک کرده است! اتفاقی که نتیجه آن، افزایش نرخ پرش وب سایت شماست.

درست همینجاست که سرعت وب سایت شما، یکی از مهم ترین نقش ها را در بهبود رتبه و سئوی سایت ایفا می‌کند. حال که به صورت مختصر با تأثیر سرعت وب سایت بر سئو و رتبه آن در گوگل آشنا شدید، به دلایل بروز این مشکل بپردازیم.

دلایل افت سرعت‌وب سایت های وردپرسی

عوامل مختلفی هستند که می‌توانند سرعت بارگزاری وب سایت شما را تا حد زیادی تحت تأثیر قرار دهند. اما در این بخش، به مهم ترین آنها اشاره کرده و برای هر مورد، ایده آل ترین راه حل را ارائه داده ام.
توصیه می‌کنم در صورتی که هر یک از این عوامل برای وب سایت شما هم صدق می‌کند، هرچه سریعتر نسبت به رفع آن اقدام کنید.

استفاده از تصاویر زیاد

تصاویر، بیشترین سهم را در حجم صفحات وب سایت دارند. استفاده بی رویه از تصاویر در صفحه، باعث بالا رفتن حجم آن و درنتیجه کند شدن سرعت بارگزاری می‌شود.

در بسیاری از موارد، مثل معرفی خدمات در صفحه اصلی، می‌توان به جای استفاده از تصویر، از آیکن استفاده کرد که هم مفهوم را برساند، و هم حجم چندین برابر کمتری را برای صفحه ایجاد کند.

حجم و ابعاد تصاویر

مورد دیگر در مبحث تصاویر، استفاده از تصاویر با رزولوشن بسیار بالا و نامناسب، و تصاویری است که حجم بالایی دارند.
به عنوان مثال، اگر بخشی در وب سایت شما نیاز به تصویر داشته و کادر مربوط به نمایش تصویر، در بالاترین حالت ممکن، ابعاد ۱۲۰۰ پیکسل در ۸۰۰ پیکسل دارد، تصویری را آپلود کنید که در همین ابعاد باشد.

علاوه بر این، تمامی تصاویر را پیش از بارگزاری و استفاده در سایت، توسط نرم افزارهای تحت ویندوز و یا سرویس های آنلاین مثل وب سایت TinyJPG و TinyPNG فشرده و بهینه سازی کنید. این مورد را می‌توانید به صورت Live یا زنده، یعنی مستقیماً داخل خود سایت و از طریق پلاگین هایی مثل ShortPixel و Smush نیز انجام دهید.

استفاده از تعداد زیادی پلاگین

پلاگین ها بدلیل افزودن امکانات متنوع به وب سایت بسیار محبوب هستند. اما باید توجه کنید که استفاده بیش از حد از پلاگین ها، به ویژه پلاگین هایی که برای عملکرد وب سایت حیاتی نیستند، تأثیر منفی بر سرعت سایت دارند. در اینجا باید کمی عمیق تر مسئله را باز کنم.

هر پلاگین از تعداد قابل توجهی فایل CSS برای استایل دهی ظاهری و فایل JS برای عملکردهای مختلف استفاده می‌کند. فایل های JS با استفاده از زبان جاوا اسکریپت نوشته شده اند؛ زبانی که سمت کاربر است. یعنی وقتی شما صفحه ای را باز می‌کنید، در همان لحظه، فایل های JS شروع به اجرای کدها و عمل کردن در مرورگر شما می‌کنند.

درنتیجه هرچه تعداد فایل های JS برای فراخوانی و عمل کردن در مرورگر بیشتر باشد، زمان بیشتری برای بارگزاری کامل صفحه نیاز خواهد بود.

همین مورد، و تا حدودی کمتر، برای فایل های CSS که وظیفه استایل دهی به ظاهر صفحه را دارند نیز صدق می‌کند.

پس تا جاییکه می‌توانید استفاده خود از پلاگین ها را محدود کرده، و فقط از پلاگین هایی استفاده کنید که نبود آنها، باعث ناقص شدن عملکرد وب سایت یا بخشی از آن می‌شود.

استفاده از فایل های صوتی و ویدئویی

شاید بگویید استفاده از یک فایل ویدئویی که ۳ مگابایت حجم دارد مشکلی ایجاد نمی‌کند. چراکه این حجم برای یک ویدئو بسیار ناچیز است! اما باید بدانید که در بستر وب سایت، بحث کیلوبایت ها مطرح است.

ایده آل ترین وب سایت ها در سرویس های سنجش سرعت، وب سایت هایی هستند که بارگزاری کامل آنها زیر ۱ ثانیه بوده و کمتر از ۱ مگابایت حجم دارند! درنتیجه، زمانیکه تمامی وب سایت ها در مسیر رسیدن به این استاندارد حرکت می‌کنند، شما نمی‌توانید اصرار به استفاده از فایل های ویدئویی یا صوتی به تعداد زیاد در صفحه داشته باشید.

توصیه می‌کنم به جای استفاده از فایل صوتی رضایت مشتریان، از نوشتار آن در وب سایت استفاده کنید. همچنین اگر نیاز مبرم به استفاده از ویدئو دارید، در صفحه جداگانه ای از سایت، ویدئوهای موردنظر را نمایش دهید.

علاوه بر این می‌توانید از بستر شبکه های اجتماعی برای نمایش ویدئوها استفاده کرده و صرفاً لینک آن صفحه در شبکه اجتماعی را در وب سایت قرار دهید.

استفاده از انیمیشن و افکت های حرکتی متعدد

گاهی برای جذاب شدن صفحات، از افکت های حرکتی برای عناوین یا محتوا استفاده می‌شود. به طوریکه با اسکرول کردن یا پیمایش به سمت پایین، عنوان یک بخش و یا محتوای آن، با انیمیشن خاصی نمایش داده می‌شود.

استفاده از این افکت ها در حد معمول مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما تعداد زیادی از این افکت ها، از کدهای JS برای فراخوانی و اجرا استفاده می‌کنند. درنتیجه استفاده بی رویه از این افکت ها، علاوه بر اینکه برای کاربر خسته کننده می‌شود، تا حدی در سرعت بارگزاری صفحه نیز تأثیر می‌گذارد.

جمع بندی نهایی

فراموش نکنید که شما برای وب سایت خود هزینه کرده اید. درنتیجه باید برای بازگشت هزینه و در ادامه، رسیدن به بازخورد و سود مالی از وب سایت، استانداردهای لازم را نیز رعایت کنید.

اگر وب سایت شما، در بحث ظاهر و امکانات کمبود و نقصی داشته باشد، با این حال شاید کاربر و مشتری شما بدلیل وفاداری به شما، قیمت پایین تر، رفع نیاز خود، و یا هر دلیل دیگر، از این نواقص چشم پوشی کند.

اما افت سرعت وب سایت مسئله ای نیست که بخواهید به سادگی از کنار آن عبور کنید. چراکه این مشکل، باعث کلافگی و خستگی کاربر شده و درنتیجه آن، کاربر ترجیح می‌دهد سایت شما را ترک کرده و به سرویس دهنده دیگری مراجعه کند. در این حالت شما مشتری خود را به رقیب خود باخته اید!

مواردی که در این مقاله به آنها اشاره کردم، مهم ترین دلایل افت سرعت وب سایت ها بودند؛ مواردی که شما می‌توانید شخصاً در وب سایت خود بررسی و در صورت نیاز اصلاح کنید. اما اگر در زمینه افزایش سرعت وب سایت به کمک احتیاج دارید، می‌توانید با من ارتباط برقرار کنید.

درج دیدگاه

پنج × چهار =