چرا باید برای طراحی وب سایتم قرارداد ببندم

چرا باید برای طراحی وب سایتم قرارداد ببندم؟

از قدیم گفته اند "کار از محکم کاری عیب نمی‌کند". شاید این ساده ترین پاسخی باشد که بتوان به این پرسش داد که "چرا باید برای طراحی وب سایتم قرارداد ببندم؟".

اما در ادامه این نکته به ذهن خطور می‌کند که در بسیاری از کسب و کارها و معاملات، هیچ قراردادی مکتوب نمی‌شود و مشکلی هم پیش نمی‌آید. پس چه اصراری به نگارش و امضای قرارداد بین کارفرما و مجری در سفارش های طراحی وب سایت است؟

موردی که باید توجه شما را به آن جلب کنم این است که در بحث طراحی وب سایت، چالش ها و نقاط اختلاف بسیار زیاد و پنهانی وجود دارند که اگر آنها را شناسایی و پیش بینی نکنید، می‌توانند فرآیند ادامه و تکمیل کار را به طور کامل مختل کنند.

برای درک بهتر این موضوع، اجازه بدهید این مسئله را عمیق تر بررسی کنیم.

چالش های پنهان درطراحی وب سایت

فرآیند آغاز همکاری ۲ مجموعه یا شخص برای راه اندازی وب سایت، شاید در ابتدا بسیار ساده به نظر برسد؛

طرف اول توضیح می‌دهد چه می‌خواهد. طرف دوم راهکار ارائه می‌دهد.

طرف دوم می‌گوید چه اطلاعاتی نیاز دارد. طرف اول آنها را فراهم می‌کند.

طرف دوم کار را آغاز کرده و طی مدتی به اتمام می‌رساند و تحویل طرف اول می‌دهد.

شاید به طور کلی این فرآیند، چیزی غیر از این ۳ مرحله هم نباشد. اما همین ۳ مرحله به ظاهر ساده، جزئیاتی در دل خود دارند که هر کدام می‌تواند آغازگر یک اختلاف بین ۲ طرف شود.

زمان

یکی از مهم ترین مسائل در بحث طراحی وب سایت، مسئله زمان است؛ اینکه شما باید بدانید طراح وب سایت شما برای راه اندازی آنچه شما درخواست داده اید دقیقاً به چه میزان زمانی نیاز دارد.

اصولاً برنامه نویسی و طراحی وب سایت، با توجه به اینکه یک کار تخصصی محسوب می‌شود، احتیاج به تمرکز و زحمت قابل توجهی نیز دارد. اما از آنجا که در کشور ما، تعداد بسیار زیادی از برنامه نویس ها حقوق و دستمزدی که شایسته کارشان است را دریافت نمی‌کنند، برای جبران این کم و کسری ها، سعی می‌کنند به صورت همزمان بروی چند پروژه و سفارش کار کنند.

همین امر باعث می‌شود که تمرکز و وقتاشان بین چند کار تقسیم شود. مسلم است که در چنین شرایطی احتمال به تعویق افتادن تحویل پروژه وجود خواهد داشت.

جزئیات

‌زمانیکه تصمیم به راه اندازی وب سایت برای کسب و کار خود می‌گیرید، در واقع نقشه و ایده مشخصی در ذهن دارید. تصمیم گرفته اید با استفاده از این وب سایت، اقداماتی را به صورت آنلاین بر بستر وب انجام داده، و یا صرفاً مجموعه تحت هدایت خود را معرفی کنید.

هدف شما هرچقدر هم ساده باشد، جزئیات مشخصی دارد؛ جزئیاتی که باید به صورت کامل به طراح سایت منتقل شود تا بتواند آنها را پیاده سازی کند.

اما فرض کنید شما این جزئیات را به صورت شفاهی به طراح وب سایت خود انتقال داده اید. فرض کنید او، بدلیل کار همزمان بروی چند پروژه یا هر دلیل دیگری، برخی از این جزئیات را فراموش می‌کند.

نتیجه این خواهد شد که وب سایتی که شما تحویل می‌گیرید، به صورت کامل مطلوب و مطابق خواسته شما نیست.

حال فرض کنید این مورد را به طراح سایت خود اطلاع می‌دهید. اگر او به عمد یا غیرعمد، زیر بار این مسئولیت نرفته، و درخواست شما برای پیاده سازی آن بخش یا قابلیت خاص را انکار کند، راهکار چیست؟

پشتیبانی

‌با کیفیت ترین کالا هم، اگر پشتیبانی و خدمات پس از فروش نداشته باشد، همیشه این دغدغه را در ذهن شما می‌گذارد که اگر روزی به مشکل بخورد، چه کاری باید انجام دهید!

بسیاری از فروشگاه های اینترنتی صرفاً با تضمین بازگشت وجه، نزد مشتریان خود اعتمادسازی می‌کنند. این مسئله نشان می‌دهد که پشتیبانی از یک کالا یا خدمات تا چه اندازه اهمیت دارد.

وب سایت یک ماشین نرم افزاری است؛ ماشینی که برای صحت و حفظ عملکرد، نیاز به نگهداری و به‌روز رسانی دارد. هسته نرم افزاری یک وب سایت باید به صورت دوره ای و مداوم به‌روز رسانی شود. ماژول ها و پلاگین های مورد استفاده در وب سایت، هر آن ممکن است دچار مشکل نرم افزاری شوند. هر بخشی از وب سایت ممکن است بنا به دلایلی از کار افتاده و به درستی عمل نکند.

اگر شخصی به نام پشتیبان، ناظر به عملکرد وب سایت شما نباشد، اگر بحث پشتیبانی فنی با طراح وب سایت مطرح و مورد توافق واقع نشده باشد، و اگر مشکلاتی که در بالا اشاره کردم برای وب سایت شما رخ دهد، چه اقدامی می‌توانید انجام دهید؟

۳ موردی که در اینجا اشاره کردم، مهم ترین چالش هایی هستند که در صورت عدم وجود یک قرارداد طراحی وب سایت، می‌توانند در کل فرآیند ایجاد مشکل کنند. اما واقعیت این است که تعداد چالش هایی که ممکن است در این مسیر سد راه شما شوند، بسیار بیشتر هستند.

راهکارهای رفع چالش های‌طراحی وب سایت

زمانیکه برای طراحی وب سایت خود، قراردادی با مجری خدمات منعقد می‌کنید، می‌توانید تمامی این چالش ها و نقاط اختلاف را پوشش داده و از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری کنید.

در این بخش، تعدادی راهکار و پیشنهاد برای درج در قرارداد طراحی وب سایت به شما ارائه می‌دهم.

اطلاعات ارتباطی

حتماً در قرارداد طراحی وب سایت، آدرس و راه ارتباط با مجری قرارداد مشخص شود. این مورد عموماً به عنوان اولین ماده در قراردادها مکتوب می‌شود و هر دو طرف (کارفرما و مجری) موظف خواهند شد که اطلاعات مربوط به موقعیت جغرافیایی و راه های ارتباطی خود را به صورت دقیق ارائه دهند.

جزئیات کار

تمامی خواسته ها و نیازهای خود را به صورت دقیق و با ذکر جزئیات در قرارداد درج کنید. در صورت صلاحدید می‌توانید خواسته های خود را به عنوان پیوست قرارداد لحاظ کنید که فضا برای درج تمامی جزئیات موردنظر نیز داشته باشید.

زمان مورد نیاز

حتماً مشخص کنید که طبق توافق، مجری در چه مدت زمانی متعهد به اجرا و تحویل خدمات مورد درخواست شما شده است.

تعهدات متقابل

در ماده ای جداگانه، تعهدات هر دو طرف را شرح دهید. بنویسید که شما به عنوان کارفرما، و طرف مقابل به عنوان مجری قرارداد، چه تعهداتی در قبال یکدیگر دارید.

پشتیبانی فنی

در قرارداد ذکر کنید که آیا این قرارداد شامل پشتیبانی فنی از محصولی که تحویل خواهید گرفت می‌شود یا خیر. در صورتی که پشتیبانی فنی نیز مشمول این قرارداد می‌‌شود، جزئیات آن ذکر شود.

مبلغ توافق شده

مبلغ قرارداد به صورت دقیق قید شود. همچنین در ادامه ذکر شود که این هزینه به چه مواردی تعلق گرفته و شامل چه مواردی نمی‌شود. در صورتی که این موارد مشخص نشوند، طراح وب سایت شما می‌تواند بابت هر موردی که از ایشان درخواست می‌کنید، از شما هزینه دریافت کند!

شیوه پرداخت

نحوه پرداخت را طبق آنچه با طراح وب سایت توافق کردید درج کنید. همچنین یک شماره حساب یا کارت بانکی مشخص که به نام طراح وب سایت است را به عنوان حساب بانکی برای پرداختی های قرارداد در نظر بگیرید، و فقط به همان شماره حساب یا کارت واریزی ها را انجام دهید.

شرایط فسخ

شرایط فسخ قرارداد را مشخص کنید. با ذکر جزئیات بگویید در صورتی که هر کدام از طرفین، تصمیم به انصراف از ادامه همکاری داشته باشند، در بحث پشتیبانی، تحویل کار، پرداختی ها و غیره، چه مسئولیت و تعهداتی در قبال یکدیگر خواهند داشت.

سخن آخر

هر ماده و تبصره در قراردادها، برای این است که از بروز اختلاف، هدر رفتن سرمایه و زمان، و لطمه دیدن شما به عنوان کارفرما جلوگیری شود.

بدیهیست هرچه بینش و آگاهی بیشتری از خواسته های خود و چالش های این کار داشته باشید، نتیجه سرمایه و زمانی که برای آن می‌گذارید، برایتان مطلوب تر خواهد شد.

سال هاست که برای سفارش های طراحی وب سایتی که دریافت می‌کنم، از قرارداد استفاده می‌کنم تا هم تمامی این چالش ها پیش از بروز رفع شوند، هم کارفرما اعتماد بیشتر به کار من پیدا کند و با خیال آسوده تری کار را دنبال کند.

تصمیم گرفتم برای اینکه به شما، نسبت به مواردی که در این مقاله اشاره داشتم، دید بهتری بدهم، یک نمونه از قرارداد خام طراحی وب سایت که در این چند سال استفاده کردم را در اینجا قرار دهم تا در صورت نیاز، آن را دانلود و مطالعه کنید.

البته باید اشاره کنم که بسته به نوع سفارشی که دریافت می‌کنم، همیشه نیاز به ویرایش و تغییر در بخش هایی از این نمونه خام وجود دارد. درنتیجه شما هم می‌توانید بسته به نیاز خود، از مفاد این قرارداد استفاده کرده و یا چهارچوب کلی آن را تغییر دهید.

دانلود نمونه قرارداد خام طراحی وب سایت

در صورتی که برای انعقاد قرارداد طراحی وب سایت و یا موارد مرتبط، نیاز به خدمات مشاوره طراحی وب سایت دارید، می‌توانید با من در ارتباط باشید.

درج دیدگاه

یک × 1 =